Türk Hava Kurumu nereye bağlı? THK uçakları niye kullanılmıyor? İşte THK tarihçesi

Temel

Global Mod
Global Mod
28 Temmuz 2021 günü Türkiye’nin çeşitli noktalarında çıkan orman yangınlarında Türk Hava Kurumu (THK) uçakları yerine Rusya’dan kiralanan uçakların kullanılması tartışma konusu oldu. Mustafa Kemal Atatürk tarafınca havacılık faaliyetlerinin geliştirilmesi hedefiyle kurulan Türk Hava Kurumu, devlet kurumlarından bağımsız olarak faaliyet yürütüyor.


ORMAN YANGINLARINDA THK UÇAKLARI niye KULLANILMIYOR?

Akdeniz ve Ege bölgelerinde meydana gelen orman yangınları tabiatta büyük tahribata niye oldu. 2019 yılına kadar Orman Genel Müdürlüğü’nün ortaklaşa çalıştığı Türk Hava Kurumu’nun (THK) devreden çıkarılmasıyla yangınların önlenemediği tez edildi.


Envanterinde 9 uçağı olan THK’nın en son bakılırsav yaptığı 2018 yılında 5,3 bin hektar orman yanarken 2019 yılında 11,3 bin hektar, 2020 yılında ise 20,9 bin hektar ormanlık alan ziyan gördü.

Türkiye son iki yıldır Rusya’dan kiraladığı yangın söndürme uçakları ile müdahalede bulunuyor. Tenkitleri ‘kısır çekişmelere meze yapma’ teşebbüsü olarak bakılırsan, Cumhurbaşkanı Erdoğan, kurumun filosunu ve teknolojisinin yenileyemediğini söylüyor.

Erdoğan, “Uçak konusundaki ıstırapların temeli uzun yıllardır bu bakılırsavi yürüten THK’nin filosunu ve teknolojisini yenileyememiş olmasıdır. Buna karşın 2021 yılında da artık hurda görünümüne bürünen bu uçaklardan üçü ile 18 helikopter THK iştirakindeki bir şirketten kiralanmıştır. Ayrıyeten son yangınlarda epey işimize yarayan amfibi uçaklar ve filomuzdaki zafiyeti ortadan kaldırmaya çalıştık. Ukrayna, Rusya ve Azerbaycan ve son anda İran’dan gelen uçaklarla sayımız fiilen arttı. 6 uçak 13 uçağa çıkarılmıştır. Yangınların birçok denetim altına alınmıştır” dedi.


THK UÇAKLARI SATILDI MI, niye KULLANILMIYOR?

Türk Hava Kurumu’na kayyum olarak atanan heyetin lideri Cenap Aşçı, “Bu uçakları 2018’e kadar Orman Genel Müdürlüğümüzün yangın söndürme operasyonlarında kullandık. Fakat 2010’dan daha sonra kurumda başlayan mali krizde bu uçakların yıllık bakımları yapılmamış. Takımlar Kanada’dan gelip bu uçaklara baktılar. Bir grup modüllerin standart dışı olduğunu tespit ettiler. Onları tamamlamaya çalıştık. Bu uçaklarımızı 2020-2021 ihalelerinde kullanamadık. Uçakları kaldırmamız için 4 milyon dolarlık bir yatırım yapmamız lazım. Türk Hava Kurumu’nun yangın deneyimini kullanmak için Rusya’dan uçak kiraladık” dedi.


4 milyon dolar fiyatındaki yatırımı verimsiz bakılırsan Türk Hava Kurumu’nun son iki yıldır Rusya’dan kiraladığı uçaklara Orman Bakanlığı 287 milyon lira ödedi. 2020’de 120 günlüğüne kiralanan iki uçağın maliyeti 84 milyon lira iken bu yıl 153 günlüğüne kiralanan 3 uçağın mukavele bedeli 203 milyon lira oldu.


TÜRK HAVA KURUMU NE VAKİT KURULDU, FONKSİYONU NEDİR?

Türk Hava Kurumu (THK), Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin havacılık endüstrisini kurmak; askeri, sivil, sportif ve turistik havacılığın gelişmesini sağlama misyonuyla 16 Şubat 1925 tarihinde Mustafa Kemal Atatürk’ün buyruğuyla kuruldu.


Türkiye’nin ‘Havacılık Federasyonu’ yetkisini taşıyan THK’nın doğal üyeleri içinde Cumhurbaşkanı, Kuvvet Kumandanları ve Ankara Valisi bulunmaktadır. Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Konseyi, THK’nın manevi koruyucularıdır.

‘Kamu faydasına faaliyet gösteren dernek’ statüsünde olan THK; üye aidatları, kurban derisi, fitre, zekat toplama faaliyetleri, pul satışı, kurum işletmelerinin aktiflikleri üzere kaynaklardan gelir elde eder.

Türk Hava Kurumu, 1954 yılından bu yana kesintisiz olarak ‘Uçan Türk’ isimli kurum mecmuasını iki ayda bir fiyatsız olarak yayınlanıyor.


THK NE İŞ YAPAR?

Türkiye’de sportif hava sporları yurt içi rekor tescilini gerçekleştiren tek kurum olan THK; Ankara ve İzmir’de bulunan, ulusal ve milletlerarası kalite standartlarında hizmet veren eğitim merkezleri ile profesyonel pilot eğitimleri, hostes eğitimi, amatör ve sportif aktiviteler ve eğitimler gerçekleştiriyor.

Türkiye’nin havacılık ve uzay bilimleri alanında birinci ve tek ihtisas üniversitesi olan Türk Hava Kurumu Üniversitesi, kesimde muhtaçlık duyulan nitelikli yetişmiş işçi muhtaçlığını karşılıyor. Üniversite, 3 kentte toplam 4 yerleşkede hizmet vermekte olup bünyesinde bulunan 77 adet son teknoloji donanımlı uçakla Türkiye’nin havacılık eğitiminde en büyük filoya sahip kurumudur. Ayrıyeten filosunda barındırdığı uçakların çeşitliliği yardımıyla öğrencilerine kaliteli ve değişik deneyimler sunuyor.

Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin havacılık dalında rol modeli olan THK; Milletlerarası Havacılık Federasyonu’nun (FAI) Türkiye’deki yetkili ve tek temsilcisidir. Kurum tarafınca verilen eğitimler Milletlerarası Sivil Havacılık Teşkilatı (ICAO) yayınları, Memleketler arası Havacılık Federasyonu (FAI) kuralları, 2920 sayılı Sivil Havacılık Kanunu ve bunlara bağlı olarak çıkartılan yönetmeliklerle Müşterek Havacılık Otoritesi (JAA) tarafınca çıkartılan yayınlara göre düzenlenmektedir.

19 Mayıs 2002 tarihinde Ankara’da açılan Türk Hava Kurumu Müzesi, Türk havacılık tarihine ışık tutuyor.


TÜRK HAVA KURUMU LİDERİ KİM?

16 Ekim 2019 tarihinde idare şurası üyelerinin birçoğunun ayrılması ötürüsıyla mahkeme tarafınca Türk Hava Kurumu’na kayyum atandı. Kayyum heyeti lideri olan Cenap Aşçı, o tarihten itibaren Türk Hava Kurumu’nun lideridir.

Cenap Aşçı, 1 Kasım 2015 seçimleri öncesi Ahmet Davutoğlu Başbakanlığında kurulan 63. Hükümet’te Gümrük ve Ticaret Bakanı olarak bakılırsav yaptı.
 
Üst