Lojistikte inanç 2022’nin birinci çeyreğinde gücünü koruyor

KaraYeL

New member
KPMG Türkiye ile İstanbul Üniversitesi Ulaştırma ve Lojistik Fakültesi iş birliğiyle hazırlanan Lojistik İnanç Endeksi 2022 yılının birinci çeyreği için belirtildi.

2021 yılının son çeyreğine kıyasla yüzde 2’lik küçük bir düşüş kaydeden endeks, 125,47 olarak ölçülerek müspet görünümünü korudu. Endeks, 2021 yılının birinci çeyreğiyle karşılaştırıldığında ise büyük ölçüde sabit bir trend izliyor. birebir vakitte endekste, 2021’in üçüncü çeyreğinde kaydedilen rekor düzeye kıyasla ise yüzde 12’lik bir düşüş kelam konusu. Dalın şimdiki durumunu gösteren Mevcut Durum Endeksi ise bundan evvelki çeyreğe kıyasla yüzde 4,4’lük yavaşça bir düşüşle 130,71 olarak gerçekleşti. Gelecek Devir Beklenti Endeksi de 2021’in son çeyreğine nazaran yüzde 1’lik yavaşça bir düşüşle 122,85 olarak ölçüldü.

Gelecek Devir Beklenti Endeksinin alt kırılımlarına bakıldığında, nisan – haziran periyodunda daldaki iş hacmi beklentisine ait endeks, çeyrek bazda yüzde 9’luk bir artışla 148,31 puana ulaştı. İkinci çeyrekte kesimin kârlılığına ait endeks ise çeyrek bazda yüzde 7’lik bir düşüşle 93,26 puana geriledi. bu biçimdelikle kârlılık beklentilerine ait endeks, 2020 yılının son çeyreğinden bu yana birinci kez negatif bir görünüm sergilemiş oldu. Bu durum, yükselen yakıt maliyetlerinden kaynaklı görünüyor. Gelecek üç ayda bölümün insan kaynakları gereksinimine ait endeks ise yüzde 6,3’lük bir düşüş göstererek 141,57 puana geriledi.


Bölümdeki gelişmeleri pahalandıran KPMG Türkiye Nakliyat Bölüm Başkanı Yavuz Öner “Lojistik İnanç Endeksi, 2021 yılının üçüncü çeyreğinde rekor kırarak 143 puana ulaştığından bu yana yavaşça bir düşüş trendi içerisinde bulunuyor. Buna rağmen, görünüm hala olumlu. Ukrayna’daki savaş milletlerarası ticareti ve bilhassa denizyolu nakliyeciliği rotalarını etkilemeye devam ediyor. Bölgeyle ticaretin yavaşlaması, limanlarda elleçlenen yükleri olumsuz etkiliyor. Bu duruma ek olarak, hava ve karayolu nakliyeciliği da artan maliyetlerle karşı karşıya. Ukrayna geçişi kapandığı için Türk tırları Gürcistan üzerinden ilerlemeye yöneldi, bu durum da büyük tıkanıklıklara yol açtı. Biroldukca tır Gürcistan, Ermenistan ve Azerbaycan hududunda kaldı. Fakat, Avrupa’nın Rusya üzerinden ticareti durdurmasının Türkiye açısından olumlu bir yanı olduğunu da söylemek mümkün. Türkiye’nin ‘Bir Jenerasyon Bir Yol’ projesine sunduğu en kıymetli teşebbüs olan Orta Koridor’daki demiryolunun stratejik kıymeti vurgulanmış oldu. Bu noktada, Orta Koridor’a yönelik gerekli altyapısal tedbirlerin alınması kritik kıymette. Öbür yandan, Türkiye’nin imalat satın alma yöneticileri endeksi (PMI), son 10 yılın en düşük düzeyine geriledi. Savaş ve fiyat artışları tüketicilerden gelen talebi olumsuz istikamette etkilemiş oldu. Bu durum ise önümüzdeki devirde dal üzerinde aşağı istikametli bir baskı kurabilir.” dedi.




Yıl

Lojistik İtimat Endeksi

Beklenti Endeksi

Mevcut Durum Endeksi

4Ç 2019

95,9

101,0

89,56

1Ç 2020

84,1

87,8

76,6

2Ç 2020

84,3

108,3

36,23

3Ç 2020

109,6

111,7

105,21

4Ç 2020

110,4

111,8

107,54

1Ç 2021

124,7

129,1

116,06

2Ç 2021

136,4

136,5

136,15

3Ç 2021

143,2

141,3

147,03

4Ç 2021

128,3

124,1

136,55

1Ç 2022

125,5

122,9

130,71
 
Üst