İkinci el pazarı yükselişte! Kıyafet de yatırım aracı oldu

Beykozlu

New member
Tüm dünyada yaşanan yüksek enflasyon, tüketim alışkanlıklarında da kıymetli değişimlere yol açtı. Bu değişimlerden biri de muhtaçlık dışı tüketimde yaşanan artış. Salgın devrinde stok eğilimi olarak karşımıza çıkan kelam konusu gelişme, şimdiler de fiyat hassasiyeti niçiniyle bir daha kendini gösterdi.

Ürünlere artırım geleceği ve tekrar birebir fiyata bulamayacağı tasası ile hareket eden tüketiciler, araba ve gayrimenkulde olduğu üzere ayakkabıdan kıyafete kadar biroldukça esere de yatırım aracı gözü ile bakmaya başladı.

Dünya’dan Yener Karadeniz’in haberine nazaran bölüm temsilcileri, vatandaşların kelam konusu eğiliminin ikinci el eser satan platformlara da ilgiyi artırdığını lisana getirdi. Bu niçinle indirim dönemine girilen hazır giysi ve ayakkabı bölümlerinde bilhassa kışlık eserlere talep adeta patladı. ABD’de geçtiğimiz ay yapılan bir araştırma da bu durumu doğruluyor. İngiltere merkezli küresel data tahlili ve danışmanlık şirketi GlobalData tarafınca yayınlanan rapora nazaran, global ikinci el eşya pazarı bu yıl 24 büyüyecek.

İkinci el pazarı yükselişte

Rapora göre, yalnızca ABD’de ikinci el pazarının 2026’ya kadar ikiye katlanarak 82 milyar dolara ulaşacağını varsayım ediyor. Perakende bölümü oyuncularının 4’te üçü de müşterilerine ikinci el eserler sunmaya açık olduklarını lisana getiriyor. Tüketiciler ise yüzde 62’si yeni satın almadan evvel ikinci el eser arıyor.

Rapora nazaran Z nesli ve Y nesli tüketicilerinin neredeyse yarısı (%46), bir eseri satın almadan evvel potansiyel bir daha satış pahasını pahalandırıyor. Kelam konusu gelişme son aylarda rekor seviyeye yükselen enflasyon niçiniyle Türkiye’de de yaygınlaşmaya başladı. Lakin Türkiye’de kelam konusu pazarın büyüklüğü konusunda çabucak hemen net bir data olmasa da büyüme suratı konusunda öbür ülkelere göre daha önde olduğu varsayım ediliyor.

Vatandaş kısır döngüye girdi

Türkiye’de 184 üye firmaya ilişkin 465 marka ve 59 bin mağazayı temsil eden Birleşmiş Markalar Derneği Lideri Sinan Öncel de bu durumu doğrulayan isimlerden biri. Sinan Öncel, derneğe üye firma yöneticilerinin hali hazırda yaşanan ekonomik belirsizlik ortamında cirolarda düşüş beklerken tam bilakis yaşanan artışın kendilerini şaşırttığını söylemiş oldu.

Sinan Öncel, “Bu durumun niçinine baktığımızda tüketicilerin artırım gelecek beklentisi ile süratli tüketim mamüllerine talep gösterdiğini görüyoruz. Tuvalet kağıdından sabuna, besin mamüllerinden konut eşyasına kadar biroldukça eser ilerde bu fiyata bulunamayacağı ve ilerde kullanırım niyeti ile şimdilerde büyük uzunluklarda ve yüksek adetlerde alınıyor. Muhtaçlıklar erkene çekiliyor. Kelam konusu gelişme talep enflasyonuna yol açıyor. Kısır bir döngü durumu kelam konusu. Talep, fiyat artışlarını da birlikteinde getiriyor. Enflasyonist beklentiyi kırmak lazım. Vatandaş bu kısır döngüye girmiş durumda” dedi.

Kışlık eserlere talep artıyor

Hazır giysi ve ayakkabıda da benzeri bir durumun yaşandığını kaydeden Sinan Öncel, şöyleki devam etti: “Biroldukça eserde olduğu üzere hazır giyside de kışlık eserlere talep kelam konusu. Vatandaşlar, eserlere bir manada yatırım aracı olarak bakıyor. ‘Kullanmasam satarım ya da kullanıp sonrasındasında satarım’ niyeti ile hareket ediyor. Bu da ikinci el eser satış platformlarında hareketliliğe yol açıyor.”

İkinci el eser satış platformu dendiğinde Türkiye’de 3 platform öne çıkıyor. Bunlardan birincisi Trendyol çatısı altında faaliyet gösteren Dolap’ın yanı sıra Gardrops ve Modacruz. Dolap tarafınca geçen yıl açıklanan bilgilere bakılırsa şirket, 2020’de 1 milyar 450 milyon TL meblağında, 22.4 milyon adet eser satışı gerçekleştirdi. 1,4 milyon faal kişisel satıcı, Dolap üzerinden aylık ortalama 900 TL çıkar elde etti. Bu yıl sonunda satıcıların Dolap uygulaması üzerinden 7 milyar TL’lik eser satışı gerçekleştirilmesi hedefleniyor.

Kıştan kışa %30 fiyat artışı bekleniyor

Söz konusu gelişmelerin ana odağında ise fiyat artış beklentisi yer alıyor. TÜİK tarafınca açıklanan haziran ayı datalarına bakılırsa geçen yılın birebir devrine bakılırsa tüketici enflasyonu yüzde 78,62 düzeyine yükselirken üretici enflasyonu ise yüzde 138,31’e çıkmıştı. Ortada oluşan 60 puanlık fark, yeni artırımların bir manada habercisi olarak görülüyor.

Peki giyside beklenen fiyat artışı beklentisi ne? Türkiye Giysi Sanayicileri Derneği Lideri Ramazan Kaya geçen yıl yüzde 100’e varan hammadde meblağları artışı niçiniyle kışlık eserlerde yüksek fiyat artışlarının yaşandığını hatırlattı.

Kaya, “Son 3-4 aydır hammadde ve emtia meblağlarında bir duruş oldu. Hatta bir nebze düşüş görüldü. Temmuz ayında yapılan minimum fiyat artışının yanı sıra, güç ve dövizdeki artış devam ediyor.

Biz üreticiler olarak yüzde 5-10 artış ile satmak zorunda kalacağız lakin bu, tüketiciye yüzde 20-30 içinde fiyat artışı olarak yansıyacaktır. Bu yıl düşük kalmasının niçini de geçen yıl yaşanan yüksek fiyat artışları oldu.

Geçen kış yüzde 70’leri aşan fiyat artışları yaşandı. Bir de hane halkının alım gücü düştü. Dünyada resesyon var. küçülmeye gittiğimiz bir noktada yüksek fiyat darboğaz getirir” tabirlerini kullandı.
 
Üst