Hazır giysi ve ayakkabıda büyük artırım kapıda!

Beykozlu

New member
Küresel ham unsur ve emtia fiyatlarındaki düşüşün sürmesi beklense de içeride yüksek kur ve yüksek enflasyon niçiniyle hazır giysi ve ayakkabıya büyük artırımlar bekleniyor.

Yaz aylarının bitip sonbaharda yeni dönemin başlamasıyla ayakkabıda vatandaşa yansıyacak artırımın en az yüzde 30 oranında olacağı öngörülürken; hazır giysi mamüllerine gelmesi beklenen artırım oranı ise birtakım kesim temsilcilerine göre yüzde 100’leri de aşacak.

Sözcü’den Gamze Bal’ın haberine göre bahisle ilgili değerlendirmelerde bulunan Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği Lideri Berke İçten’in tabirleri şöyleki:

Tüketici bizim maliyet ve fiyatlandırmasını şu an yaptığımız eserleri 6-7 ay daha sonra raflarda nazaranbiliyor. Fiyatlandırma geriden geldiği için fiyat artışları sonlu kalıyor.

Maalesef tüketicinin fiyatlarda önemli bir artış yaşamak durumunda kalmasını bekliyoruz. Kışlık mamüllerin çıkmasıyla birlikte, eylül-ekim aylarında fiyatlarda bir artış hissedilecektir.

Satış adetlerimizde azalma yok lakin satın alınan eserin niteliği değişti. Bu yıl, daha kıymetli olan yüksek segmentli deri ayakkabılardan çok, daha ekonomik olan dokumacılık ve sentetik gereçlerden yapılan ayakkabılarda talep artışı var. Deri ayakkabıların toplam satışlar ortasındaki hissesi geçen yıl yüzde 18’ler civarındayken bu yıl yüzde 15’lere indi. Dünyada da bu eğilim var ancak bizde daha fazla.

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Lideri Sinan Öncel ise, halihazırda fiyatlardaki yıllık artırım oranlarının yüzde 80’i bulduğunu; kış aylarında yapılacak artırımların yıllık bazda yüzde 100’leri aşarak yüzde 130’ları ulaşmasının şaşırtan olmayacağını lisana getirdi:

Çünkü sıkıntı bir periyot. Kur artışına bağlı bir fiyat artışı kelam konusu. Emtia ve ham unsurda düşüş beklesek de memleketler arası güç maliyetlerindeki artışlar yurt ortasındaki maliyetlerimizi artırmaya devam edecek. Bu kış da önemli girdi maliyetleriyle karşı karşıya kalabiliriz. Bu da en son eser meblağlarına yansıyacaktır.

Dünyada olduğu üzere Türkiye de enflasyon çıkmazı ortasında. Enflasyon niçiniyle hane halkının ekonomik kahırda olduğunu görüyoruz. Tüketici, cebindeki parayı daha ekonomik olarak kullanacaktır.

Türk müşterilerin alım gücü düştükçe toplam satışlar ortasında yabancıların hissesi arttı. Kimi AVM’lerde turistlere yapılan satışlarda yüzde 40, kimilerinde ise yüzde 60 artış var. Birtakım markalar yabancılara bu kadar fazla satış yapmaktan kaygılı. ‘İlerleyen devirde turist gelmezse bu satışları kime yapacağız?’ kaygısı hakim.

Türkiye Giysi Sanayicileri Derneği (TGSD) Lideri Ramazan Kaya da hazır giyside meblağların son bir yılda ikiye katlandığını, bunun tesiriyle satışlarda yıllık bazda yüzde 10 ila 20 aralığında düşüş yaşadıklarını anlattı:

Önceden kârlılığı konuşurken artık kârsızlığı konuşuyoruz. Firmalar neredeyse genel sarfiyatı karşılayacak etiket fiyatlarıyla hayatlarını devam ettirmeye çalışıyorlar. Son BDDK kararlarıyla finansmana erişim de artık kolay değil. Fakat orta ve uzun vadede finansmana gereksinimimiz var. Maliyetlerin yanında önümüzdeki periyottaki en büyük kasvet, finansmana erişim. Bu bahisteki ezalar sürerse, bu biçimde kapanmalarla karşı karşıya kalabiliriz.
 
Üst