Türk markalar milletlerarası pazarlara giriyor

KaraYeL

New member
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) yayımladığı datalara nazaran 2020’in birinci 7 yılında 481 milyon dolarlık ayakkabı ihracatı, 2021’in birinci 7 ayında yüzde 25 artarak 610 milyon dolara çıktı. Ayakkabı markası Desidero Shoes’un kurucusu Hüseyin Yetişen, katıldığı Uluslarası Ayakkabı Moda Fuarı AYMOD’da hususla ilgili değerlendirmelerde bulundu. Ayakkabı üretiminde dikkat edilmesi gereken ögeleri anlatan genç teşebbüsçü, Türkiye’nin ihracatını artırmak için yurt dışı ve yurt içi fuarların ehemmiyetine vurgu yaptı. Yetişen, genç girişimcilerin kesimde yer alması gerektiğine de dikkat çekti.

Türkiye’de ayakkabı dalı önemli bir büyüme evresinde

Türkiye’nin ayakkabı ihracatında her geçen yıl daha fazla büyüdüğünü kaydeden Yetişen, “2020’nin birinci 7 ayı ile bu yılın birinci 7 ayında, ayakkabı ihracatındaki yüzde 25’lik artış dalımız ve ülkemiz ismine hoş bir gelişme. Pandemiyi de buna dahil ettiğimizde, ayakkabı kesiminin epeyce önemli bir büyüme evresinde olduğunu söyleyebiliriz. Her yıl üzerine koyarak ilerliyoruz. Bunun en büyük sebebi, artırdığımız üretim kalitesi. Onun yanı sıra eser gamlarının geniş tutulması, Ar-Ge tarafında yeni eserler ve aktüel modeller dahil edilmesinin rolü de büyük” diye konuştu.

2 yılda 1,4 milyon dolarlık ihracat

Ayakkabı ihracatında kısa müddette muvaffakiyet elde ettiklerini aktaran Yetişen, “Kuruluşumuzdan bu yana 1,4 milyon dolarlık bir ihracat gerçekleştirdik. Kısa müddette bunu yapabilmiş olmak, firmamız için başarılı bir tablo çizdi. Bunun sebebi de ihracatçı ayakkabı üretim firması olmamız. Birinci 1 yılda Polonya, Ukrayna başta olmak üzere toplam 10 ülkeye ihracat yaptık. İkinci yılımızda ise bu sayıyı, pandeminin de tesiriyle, planladığımız oranda yükseltemedik. Ancak önemli görüşmeler gerçekleştirdik” dedi.

“Ayakkabı dalı, ticari fuarlarda ilerleyen bir bölüm. Online fuarlarda epeyce başarılı olunmuyor zira her pazarın farklı kalıpları var” diyen Yetişen, “Müşterinin evvel ayakkabıyı denemesi, akabinde sipariş etmesi lazım. Bu bağlamda biz, online toplantılar da gerçekleştirdik. Burada ise başarıyı, görüşmeden daha sonra beğenilen ayakkabıların numunelerini müşterilerimize göndererek sağladık. Müşterilerin, gönderdiğimiz ayakkabıyı denemesinin akabinde siparişlerimiz devam etti. Bu niçinle fonksiyonsuz bir dönem ve süreç geçirmedik” tabirlerini kullandı.

İtalya’ya ayakkabı ihraç edilecek

‘Moda’ dendiğinde akla gelen birinci ülkelerden biri olan İtalya’ya ayakkabı üreteceklerini söyleyen Yetişen, ileriye dönük gayelerini şöyleki anlattı:

“2022 yılı ve daha sonrası için de amaçlarımız var. Bilhassa 2022’de yurt içi ve yurt dışı fuarlarına daha fazla iştirak sağlamamız gerekiyor. Eser kalitemiz ve modellerimiz İtalya’yı yakalamış durumda. Bu dönem İtalya’dan bir müşteri de bizimle irtibata geçti. Ar-Ge merkezlerinde bizim modellerimiz de yer alıyor. Yani ‘dünyanın bir numarası İtalya bizden ayakkabı istiyor ve Türk markası olarak bu dönemde onlara ayakkabı üreteceğiz.”

İhracatı artırmak için imalat ve ihracat takımı düzgün olmalı

Ayakkabı ihracatını artırmak isteyen markaların bilhassa kuvvetli bir takım ile üretim yapması gerektiğinin altını çizen Yetişen, şu tekliflerde bulundu:

“Türkiye’deki firmaların, bilhassa imalatta yeterli bir takıma sahip olmaları gerekiyor. Zira dalda ‘ayakkabı 40 kesimden meydana gelir ve 40 kişinin elinden geçer’ diye bilinen bir kelam vardır. Türkiye’ye önemli bir pazar yöneliyor. Bizim bu noktada, taleplere yanıt vermemiz gerekiyor. Döneme dayalı bir iş yapıldığı için, müşterilerin dönemi kaçırmaması kıymet arz ediyor. İhracatçı takımının da imalatçı takımı kadar kıymetli olduğunun altını çizmek gerekiyor. Öte yandan benim üzere genç girişimcilere de bölümde yer verilmesi gerektiğini düşünüyorum. Genç arkadaşlarımın da tereddüt etmeden ticarete atılarak teşebbüsçü olmaları ve ticari fuarları takip etmelerini tavsiye ediyorum. Üreticilerimizin de yurt dışı fuarları ziyaret ederek eser ve modellerini geliştirmek ismine çalışması gerekiyor.”
 
Üst