Toplumsal medya, futbol kulüplerinin pay senedi fiyat kestirimlerini etkiliyor

KaraYeL

New member
Futbol sanayisi, pandemi devrine kadar her yıl büyüyen ve gelişen dallardan biri durumundaydı. Biroldukca bölümde olduğu üzere futbol sanayisi de bu vakitten olumsuz etkilendi. Pandemi öncesinde Türkiye’de futbol sanayisi son 10 yılda 5 kat büyümesinin yanı sıra, 2.5 milyonu geçen taraftar sayısı ile 400 milyon dolarlık pazar hacmine ulaşmıştı. Türk futbolunun 4 büyük kulübü Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş ve Trabzonspor payları 2000’li yılların başından beri Borsa İstanbul’da süreç görüyor. Doğal olarak bu çeşit borsalarda süreç goren kulüpler de hem sportif alanda birebir vakitte finansal pazarlarda risklerle karşılaşabiliyor. Bir futbol kulübünün genel performansı direkt olarak alandaki muvaffakiyetinden etkileniyor. Doğal olarak, bir maçın kazanılması yahut kaybedilmesi ilgili kulübün pay fiyatlarının artması yahut azalması ile sonuçlanıyor. hem de, alanda başarılı olan bir grubun popülerliği de artacağı için, borsa dışı mağazacılık, reklam ve yayın gelirlerinin de arttığı biliniyor.

Sabancı Üniversitesi tarafınca yapılan yeni çalışma ise bu biçimde büyük bir pazarı toplumsal medyanın nasıl etkilediğini gösterdi. Toplumsal medyanın maç öncesi beklentilerinin ve yatırımcıların pay senedi fiyatı iddiasında kuvvetli bir gösterge olduğunu ortaya koyan çalışma; Sabancı Üniversitesi Mühendislik ve Tabiat Bilimleri Fakültesi Öğretim nazaranvlisi Altuğ Tanaltay liderliğinde, Sabancı Üniversitesi İdare Bilimleri Fakültesi Dekanı Nihat Kasap, Yönetim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Raha Akhavan-Tabatabaei ve Sabancı Üniversitesi İş Analitiği Yüksek Lisans Programı Mezunu ve Alibaba Travels Co. Şirketinde İş Analitiği Kadro Lideri Amirreza Safari Langroudi tarafınca gerçekleştirildi.

Tanaltay, “Bildiğimiz şirketler üzere çalışan ve birden epey iş alanında faaliyet gösteren futbol kulüplerinin genel başarısı sırf sportif performansı ile değil, hem de finansal performansı ile de ilgilidir. Finansal performansın da en kıymetli göstergelerinden biri kulüplerin borsalardaki performanslarıdır. Bu çerçevede gayemiz karar vericilerin sorularına karşılıklar aramaktır” dedi.

Çalışmada; futbol kulüplerinin pay senedi meblağlarının kestiriminde maç sonuçları, maç öncesi beklentiler yahut maç kıymeti datalarına dayanan üç başka yol kullanıldı. Altuğ Tanaltay, çalışmaya dair şu değerlendirmeyi yaptı: Maç öncesi beklentiler açısından bakıldığında, bahis oranlarının yatırımcıların yönelimleri ile ilgili değerli bir gösterge olduğu ortaya çıkıyor. Bu çalışmamızda, maç öncesi beklentilerinin bir öbür göstergesi olarak Twitter bilgilerinden çıkan hisleri dahil etmeyi öneriyoruz ve dört büyük Türk futbol grubunun maç sonuçları, toplumsal medyadaki bu kadrolar ile ilgili oluşmuş hisler ve pay senedi getirileri içindeki ilişkileri tahlil ediyoruz. Bulgularımız, toplumsal medyanın maç öncesi beklentilerinin ve yatırımcıların pay senedi fiyatı iddiasındaki kanılarının kuvvetli bir göstergesi olduğunu ortaya çıkarıyor.”dedi. Tanaltay, çalışmaya ait şu ayrıntıları aktardı: “Twitter üzerinde 2017-2019 senelerı içinde topladığımız 4 büyük kulüp ile ilgili 13 milyon iletiden elde ettiğimiz metinsel datadan kadrolar ile ilgili günlük his endekslerini hesaplamakta kullandık. Bunun yanında 2004-2019 senelerı içinde oynanmış 800 maçın sonuçları ve bu maçlar ile ilgili bahis sitelerinde yayınlanan bahis oranlarını da kullanarak, kulüplerin halka arzdan itibaren pay senetleri meblağları üzerinde meblağların ne kadar değişeceğini ve değişimin istikametini farklı ayrı matematiksel modeller kullanarak kestirim etmeye çalıştık.”dedi.

Hibya Haber Ajansı
 
Üst