Perakendede yeni kriz: AVM’lerde de artık de trafo gerginliği

Beykozlu

New member
Markalar sorunu çözecek olan trafo yatırımını AVM’lerin üstlenmesi gerektiğini belirtirken, AVM’ler ise ‘sen ucuz elektrik kullanacaksın, ben niye üstleneyim’ diye itiraz ediyor.

Artan güç maliyetlerinin yanı sıra cadde ile alışveriş merkezleri içinde oluşan yüzde 70’lik elektrik faturası farkı, perakendeciler ile AVM’leri karşı karşıya getirdi.

Dünya’dan Yener Karadeniz’in haberine göre cadde mağazası ile tıpkı fiyattan elektrik alınabilmesi için AVM’lerde kişisel aboneliğe geçiş için trafo değişimi yapılması gerektiğini lisana getiren markalar alışveriş merkezlerine ‘süreci siz yürütün, yatırımı siz yapın’ talebinde bulunurken; AVM’ler ise ‘elektriği siz daha ucuza alacaksınız diye ben niye bu yatırımı üstleniyorum’ diyerek kelam konusu talebe itiraz ediyor.

Elektrikte artırım oranı yüzde 266

Ulusal tarifeye göre aylık tüketimi 900 kilowatt saatin altında olan cadde mağazaları elektriği KDV dahil 3,33 TL’den alırken, kelam konusu sayı ortak sayaç kullanılan AVM’lerde 5,50 TL ile 6 TL içinde değişiyor. Bu da rastgele bir markanın birebir ölçüde güç kullanımına karşın AVM’de yüzde 70 daha fazla elektrik faturası ödemesine yol açıyor.

Öte yandan elektrik meblağlarında artış oranı da en son yapılan eylül ayı artırımları ile birlikte 3 kata yaklaştı. 1 Eylül 2022 tarihinde yapılan artırımlarla bir arada 2022 yılında elektriğe yapılan toplam artırım oranı işyeri düşük kademe için yüzde 174, işyeri yüksek kademe için de yüzde 266’ya ulaştı.

Perakendeye artırım olarak yansıyor

Bu kapsamda 474 üye markaya ilişkin 59 bin yurtiçi mağazayı temsil eden Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Güç ve Olağan Kaynaklar Bakanlığı’na mektup yazarken, (Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu) Lideri Mustafa Yılmaz ile de geçen hafta bir ortaya gelerek dayanak taleplerini iletti.

BMD Lideri Sinan Öncel, “Enerji hayli değerli sarfiyat kalemi haline dönüştü. Bu sarfiyat kalemi ister istemez eser fiyatlarına yansıdı.

Ekim ayında giysi en çok fiyat artışı yapılan eserler sıralamasında en üst sıraya yerleşti” dedi. Açıklanan tüketici enflasyonu da bunu doğruluyor. TÜİK bilgilerine nazaran aylık bazda ana harcama kümelerinde giysi enflasyonu yüzde 8,34’lük oran ile birinci sırada yer aldı. Öte yandan markaların cirosu ortasında yüzde 2-3 hisse alan güç sarfiyatı, artırım ve kelam konusu uygulamanın tesiri ile yüzde 8’lere çıktı. Bu oran AVM’lerde ise yüzde 10-15 düzeylerinden yüzde 20-30’lara yükseldi.

Sorun bakanlık ve EPDK’ya iletildi

Konu ile ilgili görüşlerini ve bölümün mağduriyetini EPDK Lideri Mustafa Yılmaz’a da ilettiklerini belirten Öncel, şu biçimde konuştu:

“İkinci durak olarak da bakanlığa yazı yazdık. Artık haber bekliyoruz. Biliyoruz güç piyasaları bir fazlaca tarife ile bir epeyce alanı sübvanse ediyor. Lakin bizim perakendecilerin en büyük mağduriyeti tıpkı cadde üzerinde birebir metrekarede tıpkı kWh harcamasına karşın AVM’lerde oluşan 2 kata yakın fiyat farkı. esasen değerli olan güç, bu türlü daha da değerli hale geliyor. Bu da enflasyona artıran en kıymetli etkenlerden biri. Bizim teklifimiz ya enflasyona direk tesir eden bu durumun düzeltilmesi. Yani caddedeki tarifeye ne ödüyorsak AVM’de de aynısının ödenmesi ya da ferdi sayacın AVM’lerde mecbur tutulması. Kişisel abonelik için yasal prosedürle ilgili ıstırap yok yalnızca proje değişecek. Bu süreci AVM’ler yürütmeli, maliyeti de onlar karşılamalı. Lakin biz takip etmek zorunda kalıyoruz” diye konuştu.

Elektrik dağıtım şirketleri kolaylık sağlamalı

Konuyla ilgili görüştüğümüz birfazlaca AVM, kiracılarından bu usul talepler aldıklarını fakat proje değişimi ve yeni trafo üzere maliyetlerin yüksek olması öne sürülen nedeni ile kimsenin yanaşmadığını anlattı. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Lideri Hüseyin Altaş, artan güç faturası ile ilgili olarak AVM’lerin rastgele bir sorumluluğu olmadığını belirterek kelamlarına başladı.

Devletin belirlediği fiyatlar üzerinden oluşan faturanın markalara ortak masraf olarak yansıtıldığına dikkat çeken Altaş, güç maliyetinin yalnızca markalar için değil AVM’ler için de çok büyük bir maliyet kalemi haline geldiğini belirtti. Bu noktada tek tahlilin ferdi abonelik olduğunu ve bunun da değerli bir maliyete yol açacağını söyleyen Altaş, şu biçimde devam etti:

“Bu durumun bizim için hiç bir sakıncası yok. Hoş olur. Biz de markalardan elektik parası toplamaktan kurtulmuş olacağız. Lakin trafo yatırımları açısından baktığımızda önemli bir yatırım maliyeti var. Perakendeci AVM’ye ‘bu yatırımı sen yap, benim ne kadar kalacağım aşikâr değil’ diyor. AVM de ‘sen ucuz elektrik kullanacaksın, ben niye yapayım ‘diyor. Devlet de yapmıyor zira elektrik dağıtımı özelleşti. Aslında elektrik dağıtım şirketleri, müracaat eden aboneler için kâfi kolaylığı sağlamalı.”
 
Üst