İhracatçı ordusuna bu yıl 17 bin 607 firma daha katıldı

Beykozlu

New member
Türkiye’nin yeni iktisat modelinin lokomotifi olan ve yılın ikinci çeyreğindeki yüzde 7.6’lık büyümeye 3.9 puanlık katkı yapan ihracatta artış devam ediyor. Türkiye 22 Kasım prestijiyle 2022’de 225.2 milyar dolarlık 2021 yılı toplam ihracat sayısını geride bıraktı.

Sabah’tan Oktay Özdabakoğlu’nun haberine bakılırsa güç maliyetlerindeki artış ve global resesyon kaygıları, lojistik altyapısını bilhassa son 10 yılda kıymetli ölçüde yenileyen Türkiye’nin tedarik üssü pozisyonunu perçinlerken, ihracat potansiyeli de ivme kazandı.

Türk firmalarının önceliğini ihracata vermeye başlaması sayılara da yansıdı. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) bilgilerine nazaran, bu yılın birinci 10 ayında birinci sefer kere ihracat yapan firma sayısı 17 bin 607’e ulaştı.

SANAYİCİ FRENE BASMIYOR

Ham unsur tedarikinde yaşanan zorluklara rağmen Türk şirketleri ihracatta rekorlar kırmaya devam ediyor. Türk şirketlerinin pazar çeşitliliğine değer vermesi ve dünyanın dört bir yanına düzenlenen ticaret heyetleri de Türkiye’nin ihracat performansını destekliyor.

Sanayi kesimi, 154 milyar 243 milyon dolarla tüm vakit içinderın en yüksek ocak-ekim ihracatını gerçekleştirdi..

NİSANDA REKOR KIRILDI

TİM datalarına bakılırsa birinci sefer ihracata başlayan firma sayısı ocakta bin 509, şubatta bin 712, martta bin 986 oldu. 23.3 milyar dolar ihracatın yapıldığı nisan ayında ise birinci kere dış satıma başlayan firma sayısı 2 bin 76 olarak gerçekleşti. Mayısta bin 484’e gerileyen ihracata başlayan firma sayısı, haziranda bin 902, temmuzda bin 365, ağustosta bin 829, eylülde bin 938, ekimde ise bin 806 oldu.


EN YÜKSEK ARTIŞ ANADOLU’DA

Türkiye’nin ihracatı yılın birinci 10 ayında yüzde 15.4 artarken, bölgeler içinde en yüksek artış İç Anadolu’da gerçekleşti. İç Anadolu Bölgesi’nin 10 aylık ihracatı yüzde 17.5 artarak 16.8 milyar dolara ulaştı.

bu vakitte Marmara Bölgesi’nin ihracatı yüzde 13.8 artarak 118.8 milyar dolara, Doğu Anadolu’nun ihracatı yüzde 12.1 artarak 945 milyon dolara, Ege Bölgesi’nin ihracatı ise yüzde 11.3 artarak 22.5 milyar dolara çıktı.

Türkiye’nin 10 aylık ihracatının vilayet bazında karnesi ise Anadolu kentlerinin ön plana çıktığına işaret ediyor. Ocak-Ekim periyodunda ihracatını en çok artıran vilayet Yozgat oldu. Yozgat’ın ihracatı yüzde 233 artarak 13.9 milyon dolardan, 46.6 milyon dolara yükseldi. bu vakitte Tunceli ihracatını yüzde 133 artırarak 594 bin dolara, Muş yüzde 127 artırarak 4.3 milyon dolara, Bingöl yüzde 116 artırarak 7 milyon dolara çıkardı. 10 aylık periyotta ihracat artışı Nevşehir’de yüzde 76.8, Şanlıurfa’da yüzde 54.9, Bitlis’te yüzde 47.4, Çorum’da yüzde 45.3, Kars’ta yüzde 40.7 ve Diyarbakır’da yüzde 35.5 olarak gerçekleşti.

4 BİN 300 ESER İHRACATI

TÜRKİYE, 200’den çok ülkeye 4 bin 300 civarında farklı eser satarak emsal ülkelere kıyasla daha yüksek bir pazar ve eser çeşitliliği kapasitesi oluşturdu.

en çok ihracatı yapılan üç eserin toplam ihracat ortasındaki hissesinin bakılırsace düşük bir oranda olması ise ihracatın aşikâr eserlerde ağırlaşmadığını ortaya koydu.

Salgın devrinde global arz, talep ve lojistik zincirlerindeki değişimler, yanlışsız stratejilerle birleştirilerek dinamik biçimde ve maharetle yönetilebildiği için Türkiye’nin global ticaretteki pozisyonu daha da kıymet kazandı.

10 aylık ihracat yüzde 15.4 artarak 209 milyar dolara, 12 aylık ihracat ise yüzde 17.5 artarak 253.1 milyar dolara çıktı.
 
Üst