İhracat yükünde öteleme ve iptaller başladı!

Beykozlu

New member
Konteyner yüklemelerindeki daralmaya bağlı olarak navlunda da gerileme sürüyor. Huduttan geçen TIR sayısı da azaldı.

Avrupa başta olmak üzere global iktisattaki yavaşlamanın Türkiye’nin ihracatına tesiri giderek belirginleşiyor. İhracatın öncü göstergelerinden milletlerarası taşımalarda, yükleme sayılarında düşüş hızlandı. Birtakım yük temasları ötelenirken, kimilerinde ise iptallerin başladığı belirtiliyor.

Dünya’dan Aysel Yücel’in haberine bakılırsa düşen taleple navlunlardaki gerileme devam ederken, bölüm temsilcileri kış aylarında iş hacimlerinde daha büyük düşüş yaşanmasından telaş duyuyor.

Taşımacılık acentelerinin çatı kuruluşu UTİKAD’ın İdare Heyeti Üyesi ve Deniz Çalışma Kümesi Lideri Cihan Özkal, olağan vakitte Noel öncesi olduğu için epey ağır ihracat yüklemelerinin olduğu bu aylarda, sevkiyatlarda dikkat cazibeli bir azalma olduğunu belirtti.

Cihan Özkal, Avrupa ve ABD ekonomilerindeki yavaşlama niçiniyle yurt haricindeki birtakım müşterilerin Türkiye’ye verdikleri siparişleri ötelediklerini, kimilerinin ise siparişi iptal ettiğini lisana getirdi.

ABD’li öteledi, AB’den iptal geldi

Cihan Özkal, ihracat siparişlerine yönelik iptal ve öteleme konusunda şu ayrıntıları verdi:

“Özellikle bizim dalda birtakım planlı müşterilerimiz var. Bu müşteriler makul bir sevkiyat programı dahilinde çalışıyorlar. İşte bu tertipli sevkiyatlarda ötelemeler başladı. örneğin ABD’de, dokumacılık bölümünde faaliyet gösteren bir müşterimiz var. Her ay 20 adet 40’lık konteyner yüklüyor tertipli olarak. Birinci sefer bizden öteleme istedi. Ekim ayında olan yüklemesini aralık ayına almamızı istedi. Bu da teslimatın ocak ortasında yapılacağı manasına geliyor. Siparişini iptal etmedi fakat önemli bir öteleme yaptı. Yılbaşı öncesi bir dokumacılık yüklemesinin bu kadar ötelenmesi hiç olağan değil. Avrupa tarafında ise sipariş ötelemelerinin dışında, iptaller de kelam konusu. Azaltma, öteleme, ya da stokta bekletme eğilimi var. Bu gelişmeler önümüzdeki kışın nasıl geçeceği konusunda bizi endişelendiriyor. Bilhassa Avrupa tarafınca siparişlerin ötelenmesi, azalması ve iptal edilmesi kelam konusu. Bu bizim için epeyce büyük bir tehlike. Avrupa bizim için epey değerli bir pazar” diye konuştu.

Sınır kapılarında kuyruk eridi

İhracat taşımalarındaki azalma hudut kapılarındaki çıkış sayılarına da yansıdı. Türkiye’nin Avrupa’ya çıkış kapısı olan Kapıkule’de talebin ağır olduğu periyotlarda 2 bine yaklaşan günlük çıkış yapan araç sayısı, bu hafta ortalama 1.100’lere kadar indi. Karayolundaki ihracat taşımalarındaki yavaşlama niçiniyle yakın bir periyoda kadar 10’larca kilometreyi bulan TIR kuyruğu da eridi. Bugün itibariyle Kapıkule’ye gelen bir TIR, sıra beklemeden rutin süreçlerin akabinde Bulgaristan tarafına geçiş yapabiliyor. Konuştuğumuz Türkiye’nin önde gelen memleketler arası karayolu nakliyatı firma temsilcileri de bilhassa kasım ayında yükleme sayılarında ve yeni talepte azalma olduğunu tabir etti.

“Resesyon başlıyor”

Rif Line Türkiye Genel Müdürü Mehmet Serkan Fazilet de ihracat taşımalarındaki düşüşe dikkat çekerek, “Beklenen resesyon başlıyor, AB’de tüketim yavaşlıyor. İhracat düşüyor” dedi. Hem karayolunda birebir zamandanizyolunda iş hacimlerinde düşüş olduğunu lisana getiren Fazilet, “Olağan periyotlarda ekim ve kasım aylarında ağır sevkiyat yapardık. Artık o iştah yok. Sevkiyatlar durgun” dedi. Fazilet, gelecek periyodun belirsizliğine işaret ederek, “Avrupa’da talep ne vakit geri gelecek? Kış korkusu geçtikten daha sonra mı? 2023 kayıp bir yıl mı olacak? Asıl merak ettiğimiz sorular bunlar” diye konuştu.

“Lojistikçi borçta yakalandı”

Diğer yandan, lojistik bölümü temsilcileri, ihracat taşımalarındaki düşüşün pandemi periyodunda büyük yatırımlar yapan şirketleri badireye sokacağını lisana getiriyor. Lojistikçiler, pandemi devrinde navlundaki yükseliş ve artan talep paralelinde bilhassa filo yatırımını hızlandırmıştı.

Navlunda düşüş hızlandı

Taşıma talebindeki azalmaya bağlı olarak navlun da düşüyor. Pandemide tarihi rekorlar kırarak 14 bin dolarlara kadar çıkan Uzakdoğu-Avrupa denizyolu konteyner navlunu, bu hafta 3 bin doların altına kadar gerilemiş durumda. Uzakdoğu-ABD ile Türkiye-Avrupa çizgilerinde da benzeri oranlarda navlunda düşüşler yaşanıyor. Yalnızca konteyner navlunu değil, kuru yük navlununda da düşüş hızlandı. Pandemi periyodunda 5 bin puanları aşan Baltık Kuru Yük Endeksi (BDI), geçtiğimiz aylarda 1.000 puanlara kadar gerilemişti. Endeks, sezonsal tesirlerle eylül başı prestijiyle bir daha yükselişe geçerek 1.700 puanı aşmıştı. Fakat global iktisatta yavaşlamanın hızlanması ile BDI de bir daha düşüşe geçti. Kuru yük endeksi BDI, 1.350 puana kadar geriledi.

İhracatçı 2023’ün birinci çeyreğinden de umudu kesti

İhracatçılar, Avrupa’daki yavaşlamanın, siparişlere olumsuz tesirini, kasım ayında daha net görmeye başladıklarına dikkat çekti.

– Türkiye Giysi Sanayicileri Derneği (TGSD) İdare Şurası Lideri Ramazan Kaya, ağustos ayında sinyallerini aldıkları ihracattaki yavaşlamanın tesirlerini ekim ayında daha epey hissettiklerini tabir ederek, “İhracatta iki türlü yavaşlama var. Birincisi; verilen siparişlerin yükleme vakit içindeması öteleniyor. Avrupa’daki alıcı daha evvel aldığı eserleri satamadığı için yeni yüklemeleri 20 gün, bir ay daha sonrasına ötelemeye başladı. İkincisi; yeni alınan siparişlerde fazlaca önemli yüzde 20’lere yüzde 30’lara varan düşüşler var. Avrupa’daki yavaşlamanın tesirini önümüzdeki periyotta daha epey hissedeceğiz” diye konuştu.

-TOBB Hazır Giysi ve Konfeksiyon Bölüm Meclisi Lideri Erdem Fayat da ekim ayında hazır giysi bölümünde geçen yılın tıpkı devrine bakılırsa yüzde 10’un üzerinde daralma olduğunu hatırlatarak, 2023’ün birinci çeyreği için de daralma sinyallerinin güçlendiğini söylemiş oldu. Fayat, şu biçimde konuştu: “İlk yarıda ihracatımız güzel gittiği için yılsonunda yüzde 15 ihracat artışı gayesi miz vardı. Lakin artık ‘geçen yılı yakalarsak güzel ‘ diyoruz. İkinci yarıda birinci yarıdaki kazanımları geri veriyoruz maalesef. Bu da doğal ki lojistiğe yansıyor. Baltık Kuru Yük Endeksi (BDI) de düşmeye başladı. Bütün dünyada mal ticaretinde resesyon hissedilmeye başladı. Yalnızca önümüzdeki aylar değil, 2023’ün birinci çeyreğinde de eza olduğunu netleştiriyor. Biz kesim olarak büyük ihtimalle, 2023’ün birinci çeyreğinde 2022’nin birinci çeyreğine nazaran yüzde 10-15 daralmayı yaşayacağız üzere görünüyor. Zira bu vakitte 2023 için daha fazla siparişin bugünlerde elimizde olması lazımdı. Başka yandan, ortasında bulunduğumuz savaş ve muhtemel gaz meşakkatinin ne kadar büyüyeceğini bilmemekle bir arada olumsuz bir senaryo var önümüzde.”

-İstanbul Kimyevi Unsurlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) Lideri Adil Pelister ise “Küresel ölçekte talepte azalış olduğu görülüyor. Global sakinliğe hakikat gidiyoruz. Gerçekten Avrupa Birliği’nde başladı. Züccaciye dalında plastik konut eşyalarında AB’deki ekonomik kahırlar ötürüsıyla siparişlerde geçen seneye bakılırsa azalma var” yorumunu yaptı.

– Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Lideri Albert Saydam da yaptığı açıklamada, gelecek yılın siparişindeki azalmaya işaret ederek, “henüz tüm Avrupalı otomotiv üreticileri, 2023 ve 2024’te devreye girecek yeni araçlarda daha evvel beyan ettikleri üretim adetlerini düşüreceklerini belirterek, planlamamızı ona göre yapmamız konusunda bize bildiri gönderdi” tabirlerini kullanmıştı.
 
Üst