İstanbul‘da Avrupa ve Asya yakalarını birbirine bağlayan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü‘nün imaline 4 Aralık 1985 günü başlandı, 3 Temmuz 1988 tarihinde hizmete açıldı. 80’li yılların teknolojisiyle 942 günde bitirilen 2. köprünün 2024 yılına kadar trafiğe kapatılarak 900 günlük bakıma alınması, tartışmalara niye oldu.
FSM KÖPRÜSÜ NE VAKİT BAKIMA GİRECEK?
İstanbul Boğazı’ndaki üç köprüden biri olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü büyük bakıma alınıyor. Bu kapsamda köprünün güvertesini tutan asma kabloları değişecek. Ayrıyeten köprünün döşenen gereçlerinin bakımları, asfalt, teknik alanların yenilenmesi, trabzan ve korkulukların tamiri da proje kapsamında yapılacak.
FSM KÖPRÜSÜ 900 GÜNLÜK BAKIM MALİYETİ NE KADAR?
Sözcüde yer alan habere göre, davet tarzıyla yapılan ihale de yaklaşık maliyet 552 milyon 574 bin TL olarak belirlendi. İhale 508 milyon 312 bin liraya Japon IHI Infrastructure ile Makyol İş Paydaşlığı‘na verildi.
Japon firma, projeyle ilgili yaptığı açıklamada, FSM Köprüsü’nün Japon resmi kalkınma yardımı (ODA) kredisi ile tamamlandığı ve 33. yılına girdiği hatırlatıldı.
FSM KÖPRÜSÜ niye KAPANIYOR?
1980’li yılların sonunda sıfırdan imali 942 süren Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün 2020’li senelerda yalnızca bakımının 900 gün sürmesi, kamuoyunda tartışmalara niye oldu. 2016 yılında açılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve 2017 yılında açılan Avrasya Tüneli’nin garanti edilen araç geçişine ulaşmaması ötürüsıyla, FSM Köprüsü’nün bakımının gereğinden daha fazla müddette uzun tutulduğu savı, toplumsal medyada gündem oldu. Çünkü, YSS Köprüsü ve Avrasya Tüneli’ni hizmet açılma tarihinden itibaren 25 yıl boyunca işletecek firmaya, araç geçiş garantisinin altında kalınması ötürüsıyla devlet hazinesinden garanti edilen fiyat kadar para ödeniyor.
FSM KÖPRÜSÜ NE VAKİT AÇILACAK?
6 Ağustos 2021 tarihinde imzalanan kontrata nazaran projenin müddeti 21 Ağustos 2021 günü başladı. 900 gün sürecek çalışma boyunca trafiğe kapalı olacak Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, 7 Şubat 2024 tarihinde bir daha açılacak.
Bu çerçevede hazırlanan “FSM Köprüsü Askı Halatlarının Değiştirilmesi Boğaz Köprülerinin Eksik Kalan İşlerinin Tamamlanması Üretim İşi” başlıklı ihale 6 Temmuz 2021 günü yapıldı.
FSM KÖPRÜSÜ TRAFİĞE KAPANACAK MI, KAÇ GÜN SÜRECEK?
Mukaveleye nazaran resmen başlayan inşaatla ilgili çabucak hemen Karayolları Genel Müdürlüğü yahut diğer bir makamdan resmi açıklama yapılmadı. Yaklaşık 3 yıl sürecek inşaatın İstanbulluların hayatına ne kadar tesir edeceği merak ediliyor.
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün 900 günlük bakımını üstüne alan konsorsiyumda yer alan Japon firmadan şu açıklama yapıldı:
“2013 yılında gerçekleştirilen, ‘Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinin Büyük Tamirat ve Yapısal Güçlendirilmesi İnşaat İşleri’ sırasında FSM’de hasarlı askı kablolar tespit edildi ve önemli hasar goren kabloların bir kısmı acil olarak değiştirildi. Bu tespitin akabinde köprünün tüm askı kablolarının genel kontrolü yapıldı. Sonuç olarak Karayolları Genel Müdürlüğü köprünün tüm askı kabloları için askı kablo değişiminin gerekli olduğunu anladı ve projeyi gerçekleştirmeye karar verdi.”
FATİH SULTAN MEHMET KÖPRÜSÜ NE VAKİT YAPILDI?
FSM Köprüsü’nün temeli 29 Mayıs 1985’te atıldı, üretimine 4 Aralık 1985 günü başlandı. Hala dünyanın en büyük çelik asma köprüleri ortasında 14. sırada yer alan bu büyük proje, 3 Temmuz 1988 tarihinde devrin başbakanı Turgut Özal tarafınca hizmete açıldı.
Köprünün proje hizmetleri İngiliz Freeman, Fox ve Partners firması ve BOTEK Boğaziçi Teknik Müşavirlik A.Ş. firması tarafınca yerine getirildi, inşaatını ise Türkiye’den STFA, Japon Ishikawajima Harima Heavy Industries Co. Ltd., Mitsubishi Heavy Industries Ltd. ve Nippon Kokan K. K. isimli şirketlerin oluşturduğu konsorsiyum 125 milyon dolar karşılığında üstlendi.
FATİH SULTAN MEHMET KÖPRÜSÜ’NÜN ÖZELLİKLERİ
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün uzunluğu 1510 metre, genişliği 39,4 metredir. Köprünün kule temelleri 14 metre x 18 metre boyutunda ve ortalama 6 metre yüksekliğindedir. Ancak yer durumuna nazaran yer yer kademeli olarak proje kotundan 20 m daha derine inilmiştir. Temellerin üzerinde yüksekliği 14 metreye varan betonarme düsturlar yer almakta ve çelik kuleler bu esasların içine 5 metre kadar ankre edilmiş bulunmaktadır.
Köprünün ana bloklarına mesnet oluşturan bu kulelerin yüksekliği, temel betonu üst kotundan başlamak üzere 102,1 metredir. Kuleler yüksek dirençli berkitmeli çelik panellerin birbirine bulonlanarak birleştirilmesiyle 8 kademe halinde monte edilmiştir. Boyutları tabanda 5 metre x 4 metre, zirvede ise 3 metre x 4 metredir. Düşey kuleler birbirlerine ikişer adet yatay kirişle bağlanmış olup, her birinin ortasında bakım hizmetleri için bir asansör yerleştirilmiştir.
FSM KÖPRÜSÜ NE VAKİT BAKIMA GİRECEK?
İstanbul Boğazı’ndaki üç köprüden biri olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü büyük bakıma alınıyor. Bu kapsamda köprünün güvertesini tutan asma kabloları değişecek. Ayrıyeten köprünün döşenen gereçlerinin bakımları, asfalt, teknik alanların yenilenmesi, trabzan ve korkulukların tamiri da proje kapsamında yapılacak.
FSM KÖPRÜSÜ 900 GÜNLÜK BAKIM MALİYETİ NE KADAR?
Sözcüde yer alan habere göre, davet tarzıyla yapılan ihale de yaklaşık maliyet 552 milyon 574 bin TL olarak belirlendi. İhale 508 milyon 312 bin liraya Japon IHI Infrastructure ile Makyol İş Paydaşlığı‘na verildi.
Japon firma, projeyle ilgili yaptığı açıklamada, FSM Köprüsü’nün Japon resmi kalkınma yardımı (ODA) kredisi ile tamamlandığı ve 33. yılına girdiği hatırlatıldı.
FSM KÖPRÜSÜ niye KAPANIYOR?
1980’li yılların sonunda sıfırdan imali 942 süren Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün 2020’li senelerda yalnızca bakımının 900 gün sürmesi, kamuoyunda tartışmalara niye oldu. 2016 yılında açılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve 2017 yılında açılan Avrasya Tüneli’nin garanti edilen araç geçişine ulaşmaması ötürüsıyla, FSM Köprüsü’nün bakımının gereğinden daha fazla müddette uzun tutulduğu savı, toplumsal medyada gündem oldu. Çünkü, YSS Köprüsü ve Avrasya Tüneli’ni hizmet açılma tarihinden itibaren 25 yıl boyunca işletecek firmaya, araç geçiş garantisinin altında kalınması ötürüsıyla devlet hazinesinden garanti edilen fiyat kadar para ödeniyor.
FSM KÖPRÜSÜ NE VAKİT AÇILACAK?
6 Ağustos 2021 tarihinde imzalanan kontrata nazaran projenin müddeti 21 Ağustos 2021 günü başladı. 900 gün sürecek çalışma boyunca trafiğe kapalı olacak Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, 7 Şubat 2024 tarihinde bir daha açılacak.
Bu çerçevede hazırlanan “FSM Köprüsü Askı Halatlarının Değiştirilmesi Boğaz Köprülerinin Eksik Kalan İşlerinin Tamamlanması Üretim İşi” başlıklı ihale 6 Temmuz 2021 günü yapıldı.
FSM KÖPRÜSÜ TRAFİĞE KAPANACAK MI, KAÇ GÜN SÜRECEK?
Mukaveleye nazaran resmen başlayan inşaatla ilgili çabucak hemen Karayolları Genel Müdürlüğü yahut diğer bir makamdan resmi açıklama yapılmadı. Yaklaşık 3 yıl sürecek inşaatın İstanbulluların hayatına ne kadar tesir edeceği merak ediliyor.
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün 900 günlük bakımını üstüne alan konsorsiyumda yer alan Japon firmadan şu açıklama yapıldı:
“2013 yılında gerçekleştirilen, ‘Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinin Büyük Tamirat ve Yapısal Güçlendirilmesi İnşaat İşleri’ sırasında FSM’de hasarlı askı kablolar tespit edildi ve önemli hasar goren kabloların bir kısmı acil olarak değiştirildi. Bu tespitin akabinde köprünün tüm askı kablolarının genel kontrolü yapıldı. Sonuç olarak Karayolları Genel Müdürlüğü köprünün tüm askı kabloları için askı kablo değişiminin gerekli olduğunu anladı ve projeyi gerçekleştirmeye karar verdi.”
FATİH SULTAN MEHMET KÖPRÜSÜ NE VAKİT YAPILDI?
FSM Köprüsü’nün temeli 29 Mayıs 1985’te atıldı, üretimine 4 Aralık 1985 günü başlandı. Hala dünyanın en büyük çelik asma köprüleri ortasında 14. sırada yer alan bu büyük proje, 3 Temmuz 1988 tarihinde devrin başbakanı Turgut Özal tarafınca hizmete açıldı.
Köprünün proje hizmetleri İngiliz Freeman, Fox ve Partners firması ve BOTEK Boğaziçi Teknik Müşavirlik A.Ş. firması tarafınca yerine getirildi, inşaatını ise Türkiye’den STFA, Japon Ishikawajima Harima Heavy Industries Co. Ltd., Mitsubishi Heavy Industries Ltd. ve Nippon Kokan K. K. isimli şirketlerin oluşturduğu konsorsiyum 125 milyon dolar karşılığında üstlendi.
FATİH SULTAN MEHMET KÖPRÜSÜ’NÜN ÖZELLİKLERİ
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün uzunluğu 1510 metre, genişliği 39,4 metredir. Köprünün kule temelleri 14 metre x 18 metre boyutunda ve ortalama 6 metre yüksekliğindedir. Ancak yer durumuna nazaran yer yer kademeli olarak proje kotundan 20 m daha derine inilmiştir. Temellerin üzerinde yüksekliği 14 metreye varan betonarme düsturlar yer almakta ve çelik kuleler bu esasların içine 5 metre kadar ankre edilmiş bulunmaktadır.
Köprünün ana bloklarına mesnet oluşturan bu kulelerin yüksekliği, temel betonu üst kotundan başlamak üzere 102,1 metredir. Kuleler yüksek dirençli berkitmeli çelik panellerin birbirine bulonlanarak birleştirilmesiyle 8 kademe halinde monte edilmiştir. Boyutları tabanda 5 metre x 4 metre, zirvede ise 3 metre x 4 metredir. Düşey kuleler birbirlerine ikişer adet yatay kirişle bağlanmış olup, her birinin ortasında bakım hizmetleri için bir asansör yerleştirilmiştir.