Antalya Havalimanı Projesi’nde birinci kira taksiti ödendi: İki tane Boğaz köprüsü yapılabilir

celikci

New member
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Antalya Havalimanı Projesi’ni kazanan konsorsiyumun, kira bedelinin 2 milyar 138 milyon avroluk birinci taksitini (peşinat) ösöylemiş olduğini bildirdi.

Karaismailoğlu, Antalya Havalimanı Projesi Kamu-Özel İş Birliği İhalesi Kira Peşinatı Ödeme Töreni’nde yaptığı konuşmada, Türkiye’nin; bütün ulaşım modlarının, lojistik koridorların, limanların, havalimanlarının ve ticaret rotalarının tam merkezinde olduğunu söylemiş oldu.

Bütün yatırımlarını bu avantajları kullanmak için planladıklarını belirten Karaismailoğlu, ulaşım projelerindeki yatırımları hem nüfus artışı hem sıfır karbon gayesi doğrultusunda planladıklarını kaydetti.

Bugüne kadar hayata geçirdikleri projelere değinen Karaismailoğlu, nakliyatı en süratli, inançlı ve kolay biçimde yapmak için projelerini hayata geçirdiklerini söz etti.

“Temel maksadımız hareketliliğin önündeki bütün sonları kaldırmak” diyen Karaismailoğlu, bu gaye doğrultusunda mobilite, lojistik ve dijitalleşmeye odaklandıklarını söylemiş oldu.

Adil Karaismailoğlu, “2002 yılından bugüne kadar 153 milyar avroluk bir yatırım yaptık. Bunun yalnızca yüzde 22’si kamu-özel iş birliğiyle, yüzde 78’ini kamu bütçesinden sağladık. 2053 yılına kadar söylemiş olduğim master plan çerçevesinde bütün planlamalarımızı yaptık ve bu doğrultuda çalışmalarımız devam ediyor. Burada, şu an 28 bin 647 kilometreye çıkardığımız bölünmüş yol ağımızı 2035’te 36 bin kilometreye, 2053’te 38 bin kilometreye çıkarmayı hedefliyoruz.” diye konuştu.

Karaismailoğlu, şu an 13 bin 22 kilometre olan demir yolu ağını 2035’te 23 bin 627 kilometreye çıkarma gayesi taşıdıklarını bildirdi.

Yıl yıl hangi yatırımların yapılacağının planlandığını aktaran Karaismailoğlu, bundan daha sonra en ağır yükün demir yolu ve haberleşme kesimlerinde olacağını vurguladı.

Karaismailoğlu, master plan çerçevesinde hayata geçirilecek projelerde devlet bütçesinin yetmediği yerlerde kamu-devlet iş birliğinin devreye girdiğini belirterek, bu projeler yardımıyla devletin cebinden bir kuruş çıkmadan ülkenin dört bir yanında devasa yatırımların hayata geçtiğini anlattı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, kamu-özel iş birliği (KÖİ) projelerinin işleyiş süreçlerine ait bilgi verirken, büsbütün şeffaf gerçekleştirilen ihalelere isteyen tüm şirketlerin girebildiğini, burada bir saklılığın kelam konusu olmadığını, kamu açısından en uygun teklifi veren yüklenicinin kazandığını söylemiş oldu.

Geçiş garantilerinin tutturulamaması durumunda devletin burayı destek ettiğini fakat geçmesi halinde ek gelir elde ettiğini bildiren Karaismailoğlu, “Bu sayede üretim sürecinde hiç para ödemediğimiz projelerden ek gelir elde ediyoruz.” dedi.

Avrasya Tüneli, İstanbul Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, 1915 Çanakkale Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul-İzmir Otoyolu üzere KÖİ projelerine değinen Karaismailoğlu, bu yatırımların vakit ve yakıt tasarrufu, emisyon azalımı, trafik rahatlığı üzere hayli sayıda avantaj sunduğunu kaydetti.

Bu ulaştırma ve altyapı projeleri yardımıyla bölgelerin endüstrisinin, turizminin ve tarımının geliştiğini, iktisadın hareketlendiğini tabir eden Karaismailoğlu, projeler yardımıyla trafik kazalarında yüzde 82 azalma sağlandığını bildirdi.

Adil Karaismailoğlu, 2 milyar 545 milyon avroluk yatırım olan 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu’nun yıllık 415 milyon avroluk direkt yarar sağlayacağını, dolaylı olarak istihdam, turizm, sanayi ve ticarete tesir edeceğini söylemiş oldu.

KÖİ projelerinin hepsinin açık olduğunu, bu işleri yapan tüm firmaların sürece dahil olabildiğini anlatan Karaismailoğlu, “Sözleşmeler gizli’ diyorlar. 24 tane firmanın belge aldığı ihalenin kontratı bâtın olabilir mi? Kamu açısından en uygun teklif kabul edilmektedir.” diye konuştu.

Karaismailoğlu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün işletme mühletinin 2027 yılında dolacağını ve bu projenin devlete kalacağını belirterek, Türkiye’de inşa edilen projelerin 84 milyon tarafınca kullanılmasının mümkün olmadığını, bu niçinle ülkenin dört bir yanında bölge sakinlerinin kullanacağı projeleri hayata geçirdiklerini söylemiş oldu.

Bakanlığa iş yapan 1.200 müteahhidin bulunduğunu aktaran Karaismailoğlu, büyük projeleri üstüne alan firma sayısının ise 5 olmadığını, 40’a yaklaştığını bildirdi.

Bakan Karaismailoğlu, 1915 Çanakkale Köprüsü’ne ait “pahalı” biçimindeki tenkitlere değinirken, şunları kaydetti:

“Somut bir şey getirin bize. Çanakkale Köprüsü’nde 177 bin ton çelik kullanıldı, çeliğin parası belirli. 223 bin metreküp beton kullanıldı, onun parası belirli. Denizin 45 metre altından 378 tane kazık çakıldı. Bunun da fiyatı üç aşağı beş üst aşikâr. Hesaplayın getirin. Kalemler budur, karşılığı da budur. ‘Çok değerli yaptınız’ desinler. hiç bir somut şey yok. Yalnızca oturdukları yerden ‘bu işi değerli yaptınız…’ Katiyetle o denli değildir. Bizim yatırım bütçelerimizin, maliyetlerimizin tamamı yaklaşık olarak Bakanlığımızdaki uzman arkadaşlarımız tarafınca hazırlanmaktadır. Bunlar açık bir ihale ve müsabaka kararında gerçekleşiyor.”

“Yüklenici firma projeye başladı”

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, Antalya Havalimanı Projesi Kamu-Özel İş Birliği Projesi’ne değinerek, kapasitesini dolduran bu havalimanının eksikliklerini gidermek için bu biçimde bir ihaleye çıktıklarını söylemiş oldu.

Bu proje için 765 milyon avroluk kaynak gerektiğini belirten Karaismailoğlu, proje kapsamında iç çizgiler ile dış sınırlar terminallerinin büyütüleceğini, üçüncü dış sınırlar terminalinin, genel havacılık terminalinin, VIP terminalinin yapılacağını, devlet konukevinin kapasitesinin artırılacağını anlattı.

Karaismailoğlu, 765 milyon avroluk bütçenin devletten çıkmadan bu projenin hayata geçmesi için 2025 daha sonrasındaki 25 yıl için işletme ihalesine çıktıklarını aktararak, şunları kaydetti:

“Tamamen açık, milletlerarası firmaların katıldığı ve birden çok yüklenicinin katıldığı ihale ve müsabaka. Açık artırma ile yapıldı, ‘devlete 25 yılda ne kadar para ödeyeceksiniz’ diye soruldu. ‘Bunun yüzde 25’ini de 28 Mart’ta ödeyeceksiniz’ diye bir ihale yapıldı. kararında 8,055 milyar avroluk devlete kira ödemesini garanti etti bu işi alan yüklenici. 765 milyon avroluk yatırım da firmadan çıkıyor. Muahede yaptık. Bu 765 milyon avroluk yatırıma da şu an üstlenici firma başladı. 2025 yılına kadar da bitirilecek. 2 milyar 138 milyon avroluk kira peşinatını da bugün alıyoruz.”

Karaismailoğlu, 2 milyar 138 milyon avroluk meblağla neler yapılabileceğine işaret ederek, “2 tane Boğaz köprüsü yapılabilir. 1 tane Çanakkale Köprüsü artı yanında 3 tane Tokat Havalimanı yapılabilir. 2 tane Avrasya Tüneli yapılabilir.” dedi.

“Çanakkale Köprüsü’nden dün 6 bin araç geçti”

Bakan Karaismailoğlu, KÖİ projelerinde uzun soluklu düşünmek gerektiğini belirterek, kelamlarını şu biçimde tamamladı:

“‘Çanakkale Köprüsü’nden o kadar araç geçer mi’ diyorlar. Vakti geldiğinde geçecektir. Dün 6 bin araç geçti. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü yapıldığında 15 yılın sonunda 100 bin araca ulaştı. Bugün Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden 220 bin araç geçiyor. Bu projeleri uzun soluklu düşünmek gerekiyor. Araç garantisi üretim maliyetinin ve üstündeki işletme, finans ve ağır bakım maliyetlerinin toplamının geri dönüşü için bir ünite araç karşılığıdır. O yüzden o araç sayılarına da takılmamak lazım. Bakın hava yollarında büsbütün direkt nakit gelir akışı sağlıyoruz. Direkt nakit gelir akışı alıyoruz.”

Konuşma daha sonrası, TAV Havalimanları İcra Heyeti Lideri Sani Şener ile Fraport AG Üst Yöneticisi (CEO) Stefan Schulte tarafınca Antalya Havalimanı Projesi’nin kira bedelinin 2 milyar 138 milyon avroluk birinci taksitine (peşinat) ait temsili çeki Bakan Karaismailoğlu’na takdim edildi.
 
Üst